Educational considerations on the epigenetic dimension of artificial intelligence
DOI:
https://doi.org/10.32043/jimtlt.v3i4.157Parole chiave:
Artificial Intelligence; Education; Emotions; Epigenetics; Human speciesAbstract
The need for greater awareness of the epigenetic dimension in which the interaction between human and artificial intelligence takes place today takes on significant value on an educational level. To survive, the species adapts to the environment according to its evolutionary advantage, walking on the legs of individuals and always building new tools. These tools in turn contribute to building the educational environment (Nurture) which modulates the phenotypic expression of the genome (Nature), including noetic ones, and therefore influencing the noetic dimension of the entire Species itself through the choices of individual individuals. The ability to calibrate the systemic feedback that derives from this interaction by monitoring its effects represents the frontier of pedagogical interest, allowing a real activity to reduce educational failure with effective effects on primary prevention (risk reduction). In fact, the emotions aroused in this interaction activate neurobiological mechanisms of gene expression or silencing such as methylation, acetylation and ubiquation, leading to a transversal continuity which, if not understood at the level of educational practices, then becomes of neuropsychiatric and criminological interest.
Riferimenti bibliografici
Barker, D. J., & Osmond, C. (1986). Infant mortality, childhood nutrition, and ischaemic heart disease in England and Wales. The Lancet, 327(8489), 1077-1081.
Bateson, G. (1989). Verso un'ecologia della mente. Milano: Adelphi.
Blikstein, P., Worsley, M., Piech, C., Sahami, M., Cooper, S., & Koller, D. (2014). Programming pluralism: Using learning analytics to detect patterns in the learning of computer programming. Journal of the Learning Sciences, 23(4), 561-599.
Borruso, F. (2019). Infanzie: percorsi storico-educativi fra immaginario e realtà. Franco Angeli.
Catarci, M. (2016). Le forme sociali dell’educazione. Servizi, territori, società: Servizi, territori, società. FrancoAngeli.
Chirico A., Gaggioli A. (2021), La profonda meraviglia, San Paolo Edizioni, Cinisello Balsamo.
Feuerstein R., Rand Y., Rynders J.E. (2011). Non accettarmi come sono, Bur, Milano.
Fiorucci, M. (2020). Educazione, formazione e pedagogia in prospettiva interculturale. Franco Angeli.
Hattie, J., Vivanet, G.(a cura di), Calovi, C. (Traduttore) (2016). Apprendimento visibile, insegnamento efficace. Metodi e strategie di successo dalla ricerca evidence-based Erickson Editore SBN-10 8859011744 ISBN-13 978-8859011743
Lavanga, F., Mancaniello, M. R. (2022). Formazione dell'adolescente nella realtà estesa: la pedagogia dell'adolescenza nel tempo della realtà virtuale, dell'intelligenza artificiale e del metaverso.
Limena : Libreriauniversitaria.it, (2022) [ISBN] :978-88-335-9512-2
Lipton, B. (2009). “La biologia delle credenze. Come il pensiero influenza il DNA e ogni cellula” Macro edizioni.
Lovelock, J. (1979). Gaia: A New Look of the Earth. First Edition 4 ottobre 1979
Luckin, R. (2017). "The implications of Artificial Intelligence for teachers and schooling" in Education for a Changing World: the implications of AI for Education, November 8, 2017.
Luckin, R. & du Boulay, B. (2016) : Int. J. Artif. Intell. Educ. 26, 416–430.
Malavasi, P. (2019) Educare robot?: Pedagogia dell'Intelligenza artificiale. Vita e pensiero Milano [ISBN]:978-88-343-3868-1 [BNI] :2019-5935
Masaru, E. (2004). La risposta dell’acqua Edizioni Mediterranee, Roma.
McCarthy, J. (1998). What is artificial intelligence?
Morin, E. (2017). La sfida della complessità, Editoriale Le Lettere, Firenze.
Panciroli, C., Rivoltella, P. C. (2023). Pedagogia algoritmica: per una riflessione educativa sull'intelligenza artificiale. Scholé, Brescia [ISBN] :978-88-284-0500-9
Pembrey, M. E., Bygren, L. O., Kaati, G. et al. (2006), Sex-specific, male-line transgenerational responses in humans, in Eur. J Hum. Genet., 2006; 14 (2): pp. 159- 166.
Pizzigoni, G. (1930). La Scuola Rinnovata secondo il metodo sperimentale, Croce Rossa Italiana. Comitato Centrale, n. 31, Tipografia di Ettore Ferraboschi, Reggio Emilia.
Rocchi, A. (2022). Prolegomeni a una pedagogia dell'intelligenza artificiale. In Orientamenti pedagogici, Rivista bimestrale per gli Educatori, V. 69, n. 1 (gen.-mar. 2022), p. 29-44.
Sheldrake, R. (2018) La Mente estesa, Feltrinelli Milano.
Toga, A. W., Thompson, P.M., Sowell, E.R. (2006). “Mapping brain maturation” - Trends in Neurosciences - Vol. 29 N° 3.
Turing, A.M. (1950). Computing Machinery and Intelligence Mind, 49: 433-460
Turkle, S., & Papert, S. (1992). Epistemological pluralism and the revaluation of the concrete. Journal of Mathematical Behavior, 11(1), 3-33.
Villanova, M., (2006). Introduzione alle Scienze della Prevenzione primaria e formativo-forensi in età evolutiva e nell’adolescenza, Edizioni Universitarie Romane, Roma.
Villanova, M. (2020), Educazione psicomotoria, LA Sapienza Editore, Roma.
Villanova, M.,(2021), Affiancamento educativo alle Sostanze per uso voluttuario, Roma, La Sapienza Editore.
Villanova, M. (2022). Emotional, affective and sexual inclusion for Childhood, Adolescence and Parenting, in Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactis, 6(1): 2532-3296.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2024 Matteo Villanova
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.