Professor Corona's lecture: inclusion as a founding value of education
Parole chiave:
Flipped inclusion, inclusione, musei virtualiAbstract
Abstract: This contribution, aims to intertwine and make evident some of Corona's teachings within my PhD research project in Equity, Diversity and Inclusion XXXIV cycle. The research project, currently in its embryonic phase, entitled "Bring Your Own Museum: educational valorization of cultural heritage in Augmented Reality", has a threefold objective:
-
digitize, via 3D scanning, works of art and historical museum artifacts from the Italian territory (Leopardi et al., 2021);
-
develop prototypes of inclusive educational open-source Digital Assets (Guo, 2020);
-
reconnect the principles of Flipped Inclusion within virtual museum spaces (Giuseppe & Corona, 2020).
It is precisely on this third asset that Professor Corona's 'happy teaching' often recurs in the research. Therefore in my contribution, I will first outline Flipped Inclusion, then my research project, and finally I will try to apply the first to the project.
Riferimenti bibliografici
AA.VV. (2018). Educazione alla Sostenibilità. Pedagogia Oggi Siped, Vol. 16, n. 1.
Agenda 2030, https://www.unric.org/it/agenda-2030, data ultima consultazione il 21/01/2021.
Aiello, P. (2018). Ronald Gulliford. Alle origini del concetto di Bisogno Educativo Speciale. Milano: FrancoAngeli.
Aiello, P., Pace, E.M. (2020). Inclusive Educational Principles, Policies and Practices in Italy. In Oxford Research Encyclopedia of Education (1-22) Ed. Umesh Sharma. New York: Oxford University Press
Ainscow M. (1991). Effective schools for all. London: Fulton.
Amendola, A., Esposito A. (2022). Digital Education. Il patrimonio culturale e la Generazione Z, QTimes -Journal of Education, Technology and Social Studies, n. 4. Roma.
Appadurai, A., (2012). Modernità in polvere. Milano: Raffaello Cortina Ausubel, D.P. (1995). Educazione e processi cognitivi. Milano: FrancoAngeli.
Bandura A. (1975). Social Learning & Personality Development. Holt, Rinehart Winston, INC: NJ. Bauman Z. (2003a). Modernità liquida. Roma-Bari: Laterza.
Bauman Z. (2003b). Intervista sull’identità. Roma Bari: Laterza.
Bauman, Z. (1999). La società dell’incertezza. Bologna: Il Mulino.
Bergmann J., Sams, A. (2012). Flip Your Classroom. Reach Every Student in Every Class Every Day. ISBN 978-1-56484-315-9.
Berthoz A. (2011). La semplessità. Torino: Codice.
Berthoz A. (2015). La vicarianza. Il nostro cervello creatore di mondi. Torino: Codice.
Besio, S. & Caldin, R., (2019). La pedagogia speciale in dialogo con altre discipline. Intersezioni, ibridazioni e alfabeti possibili. Milano: Edizioni Angelo Guerini
Bettelheim, B. (1999). I bambini e i musei. La Ricerca Folklorica, (39), 48-50
Booth, I. e Ainscow, M., (1998). From them to us: an international study of inclusion in education. London: Routledge.
Booth, T., & Ainscow, M., (2011). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools. United Kingdom, England: Bristol.
Booth, T., Ainscow, M., (2008). L’Index per l’inclusione. Trento: Erickson.
Bronfenbrenner, U. (1986). Ecologia dello sviluppo umano. Bologna: il Mulino, ed. orig. 1979.
Cooley, C.H. (1902). Human Nature and the Social Order, New York, Charles Scribner’s Sons.
Corona, F., & De Giuseppe, T. (2019). Apprendimento capo-volto-permanente e stile di vita inclusivo per una nuova eco-logia dei media. In M. Annarumma (A cura di). Childhood game technologies. For a pedagogy of emotions and a teaching of creativity (pp.138-148). Lecce: Pensa
Corona, F. & De Giuseppe, T., (2017). La Flipped Inclusion, tra impianto teoretico e didattica sperimentale di aula aumentata per una didattica inclusiva. Pedagogia più didattica, 3., 2-7. Trento: Erickson
Corona, F. & De Giuseppe, T., (2016a). Autismo: tra prospettive teoriche emozionali ed investimenti educativi trasformativo-inclusivi. Italian Journal of Special Education for Inclusion IV, 2, 108-119-|. Lecce: Pensa Multimedia
Corona, F. & De Giuseppe, T., (2018a). Prosocialità, Tecnologie Inclusive e Progettazione Universale nei Disturbi Specifici dell’apprendimento. Collana Metodologie inclusive e corporeità didattiche. Il Papavero: Avellino
Corona, F. (2019). Accessibilità. In L. D’Alonzo, Dizionario di Pedagogia Speciale. Scholè: Editrice Morcelliana.
Corona, F. De Giuseppe, T., (2016b). Il Mutismo selettivo e la didattica flipped in ottica sistemica. Italian Journal of Special Education for Inclusion IV, 1, 108-119. Lecce: Pensa Multimedia
D’Alonzo, L., (2018). Pedagogia speciale per l’inclusione. Brescia: Scholè: Editrice Morcelliana.
De Giuseppe, T., Podovšovnik, E., Annarumma, M., Ianniello, A., & Corona, F. (2021). Flipped Inclusion, between pandemic complexities and didactic eco-sustainability. Formazione & Insegnamento, 19(2), 122–137. https://doi.org/10.7346/-fei-XIX-02-21_12
De Giuseppe T., Corona F. (2017b). Metodologia flipped tra sistemica inclusione e prospettive didattico-assertive. Formazione & Insegnamento, Pensa Multimedia.
De Giuseppe T., Corona F. (2016). Flipped Inclusion per una didattica trasformativa. Convegno SIRD La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche “14-15 aprile 2016, Bari. ISBN:9788867603800.
De Giuseppe T., Corona F. (2018). Il Complex Blended Learning di Spiral nella prospettiva sistemica della Flipped Inclusion. Media Education – Studi, ricerche, buone pratiche 9 (2): 343-356. Trento: Erickson. ISSN 2038-3002.
De Giuseppe, T., & Corona, F. (2017). La didattica Flipped for Inclusion in Modelli pedagogici e pratiche didattiche per la formazione iniziale e in servizio degli insegnanti. In Modelli pedagogici e pratiche didattiche per la formazione iniziale e in servizio degli insegnanti (pp. 132-154). Proprietà letteraria Progedit–Progetti editoriali srl, Bari.
delle Nazioni Unite, O. (2015). Trasformare il nostro mondo: l’Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile. Risoluzione adottata dall’Assemblea Generale il, 25.
Dewey, J. (1951). L’arte come esperienza. Firenze: La Nuova Italia
Di Tore, P. A. (2022). MetaWelt: Corpi, Interazioni, educazioni. Apprendere con le tecnologie tra presenza e distanza, 37-40.
Di Tore, P. A., Di Tore, S., Todino, M. D., Schiavo, F., Iannaccone, A., & Sibilio, M. (2023). Accessibilità, Digital Twin e Philosophy of Design: il progetto ScanItaly tra nuove prospettive di accesso al patrimonio storico, artistico e culturale e nuove questioni semiotiche. ITALIAN JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION FOR INCLUSION,11(2), 035-040.
Doni, T., (2015). Dalla Media Education alle New Media Education, in «Rassegna CNOS», 31(2), 185-196.
Ercolano, M. (2021). Il museo come spazio per l’educazione allo sviluppo sostenibile. Un percorso di formazione del Sé attraverso l’arte del ritratto. Formazione & insegnamento, 19(2), 246-254.
Freire, P. (2002). La pedagogia degli oppressi. Torino: EGA
Friso, V. (2023). Musei e disabilità visiva, spunti per una partecipazione possibile. L’integrazione scolastica e sociale, 22(4), 64-76.
International Classification of Functioning, Disability and Health (2001) - trad. it. (2002). ICF, Trento: Erickson.
Gardou, C. (2012). La société inclusive, parlons-en! Toulouse: Érès.
Harter, S. (1999). The construction of the self. A developmental perspective. New York: Guilford Press.
Harter, S. (1993). Causes and consequences of low self-esteem in children and adolescents. New York: Plenum.
James, W. (1890). The principles of psychology. Cambridge, Mass., Harvard University Press, 1983; trad. it. Principi di psicologia, Milano, Società editrice libraria, 1901.
Mace, R., (1998a). Universal design in housing. Assistive Technology,10, 1 (21-28). Mace, R., (1998b). A Perspective on Universal Design (Excerpt of a presentation made by Ronald L. Mace), FAIA, at Designing for the 21st Century: An International Conference on Universal Design. (June 19, 1998) Hofstra University. New York: Hempstead.
Mace, R.L., Hardie, G.J., Place, JP., (1991). Accessible Environments: Toward Universal Design . In Design Intervention: Toward a More Humane Architecture, W.E., Prieser, J.C. Vischer, E.T., White (eds.), NY. Van Nostrand Reinhold.
Marone, F., & Arguto, G. (2018). Immaginare l’Altro: il museo come dispositivo interculturale. Educational Reflective Practices, (2017/2).
Martini, B. (ed.) (2016), Il museo sensibile. Le tecnologie ICT al servizio della trasmissione della conoscenza, Milano: FrancoAngeli.
Mead, G.H. (1934). Mind, self and society. Chicago, Ill., University of Chicago Press; trad. it. Mente, sé e società, Firenze, Giunti-Barbera, 1966.
Mezirow, J., (2002). Apprendimento e trasformazione. Il significato dell’esperienza e il valore della riflessione nell’apprendimento degli adulti. Milano: Raffaello Cortina
Munari, B. (1966). Arte come mestiere. Roma-Bari: Laterza. Munari, B. (1977), Fantasia, Roma-Bari: Laterza
Olson D. R. (1979). Linguaggi, media e processi educativi. Torino: Loescher.
Ranieri, M. (2015). Linee di ricerca emergenti nell’educational technology, in «Form@re – Open Journal per la formazione in rete», 15(3), 67-83.
Rivoltella, P. C. (2001). Media education. Modelli, esperienze, profilo disciplinare. Roma: Carocci.
Schiavo, F., & Di Tore, P. A. (2023). Patti educativi di comunità: il patrimonio culturale come visione di una scuola di prossimità. IUL Research, 4(8), 142–150. https://doi.org/10.57568/iulresearch.v4i8.495
Sibilio, M., (2014). La didattica semplessa. Napoli: Liguori.
Sibilio, M., (2023). La semplessità. Proprietà e principi per agire il cambiamento. Brescia: Morcelliana.
Tracey, H., Strangman, N., Meyer, A., (2003). Differentiated instruction and implications for UDL implementation. Wakefield, MA: National Center on Accessing the General Curriculum UNESCO, (1994).
World Conference on Special Needs Education: Access and Quality. Salamanca: UNESCO. UNESCO, (2008). The development of education. Inclusive Education: The Way of The Future. 48th Session of the International Conference on Education (ICE). Genev
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2024 alessia sozio, Tonia De Giuseppe
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.