Affective and sexual Education through Emotions mediated by Artifi-cial Intelligence

Autori

  • Matteo Villanova

Parole chiave:

Affective and sexual Education; Epigenetics; Artificial intelligence.

Abstract

To offer theoretical reference models, it must be understood that Artificial Intelligence (AI) induces ideational, somatic and visceral modifications through emotions. A holistic medical-pedagogical model in affective and sexual education, imagination is like reality regarding the processes that concern the adaptation of the human species with biological algorithms. Artificial perceptual experience (Metaverse) involves the Epigenetics of neuronal plasticity as much as Emotional Intelligence (EI).

Riferimenti bibliografici

Bateson, G. (1989). Verso un'ecologia della mente. Milano: Adelphi.

Borruso F.(2019) Infanzie. Percorsi storico-educativi fra immaginario e realtà Franco Angeli

Catarci M. (2016) Le forme sociali dell'educazione. Servizi, territori, società Editore Franco Angeli Roma

Chirico A., Gaggioli A. (2021), La profonda meraviglia, San Paolo Edizioni, Cinisello Balsamo.

Feuerstein R., Rand Y., Rynders J.E. (2011). Non accettarmi come sono, Bur, Milano.

Felitti V, Anda R, Nordenberg D, et al. (1998) Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults: the adverse childhood experiences (ACE) study. Am J Prev Med. 1998; 14: 245- 258.

Fiorucci M. (2020) Educazione, formazione e pedagogia in prospettiva interculturale. Franco Angeli Editore 2020.

Gramigna A. (2010) Democrazia dell'educazione Unicopli Editore Milano.

Gramigna A. Poletti G. (2021) Narrare la Scienza: Strategie per la formazione (Tell the science: Training strategies) in Formazione e Insegnamenmto European Journal of Research in Education and Teaching; The Facets of Sustainability as a Pedagogical proposal: insights from school and educational services v. 19 n. 1 tomo II, Venezia

Gramigna A. (2023) L'educazione immaginativa. Ambienti meta-narrativi per l'infanzia, Unicopli Editore Milano

Harari Y.N. (2024) Nexus - Breve Storia delle reti di informazione dall’età della pietra all’IA Giunti Editore Firenze

Kellermann NP 2013 Epigenetic transmission of Holocaust trauma: can nightmares be inherited? Isr J Psychiatry Relat Sci. 33-9.

Youssef N.A. (2022) Potential Societal and Cultural Implications of Transgenerational Epigenetic Methylation of Trauma and PTSD: Pathology or Resilience? Yale J Biol Med. 31: 95 (1): 171-174. PMID: 35370497

Lopez A.G. (2018) Pedagogia delle Differenze Intersezioni tra Genere ed Etnia Feltrinelli Editore.

Lavanga F., Mancaniello, M. R. (2022): Formazione dell'adolescente nella realtà estesa : la pedagogia dell'adolescenza nel tempo della realtà virtuale, dell'intelligenza artificiale e del metaverso Limena : Libreriauniversitaria.it

Lipton B. (2009) “La biologia delle credenze. Come il pensiero influenza il DNA e ogni cellula” Macro edizioni, 2009

Luckin, R.: (2017): "The implications of Artificial Intelligence for teachers and schooling" in Education for a Changing World: the implications of AI for Education, November 8, 2017.

Malavasi, P. (2019) Educare robot?: Pedagogia dell'Intelligenza artificiale Vita e pensiero Milano

Masaru Emoto (2004) La risposta dell’acqua Edizioni Mediterranee, Roma.

McCarthy, J. (1998). What is artificial intelligence?

Mariani A. (a cura di) (2021) La relazione educativa. Prospettive contemporanee Carocci Editore Roma

Montessori M. (1926) La Mente del Bambino Libraria Editrice 2023 Crescere Edizioni Vedano Olona (Va)

Mc Taggart L. (2017) Il Campo Quantico Connetti la Mente Quantica alla forza dell’Universo My Life Editore Città di Castello (Pg)

Mulder RH, Walton E, Neumann A, Houtepen LC, Felix JF, Bakermans-Kranenburg MJ, Suderman M, Tiemeier H, van IJzendoorn MH, Relton CL, Cecil CAM. (2020) Epigenomics of being bullied: changes in DNA methylation following bullying exposure. Epigenetics. 2020 Jun-Jul;15(6-7):750-764.

Piaget, J. (2016) Logica e conoscenza scientifica Edizioni Studium Roma

Panciroli C., Rivoltella P. C. (2023) Pedagogia algoritmica: per una riflessione educativa sull'intelligenza artificiale. Scholé, Brescia [ISBN] :978-88-284-0500-9

Pizzigoni G. (1930), La Scuola Rinnovata secondo il metodo sperimentale, Croce Rossa Italiana. Comitato Centrale, n. 31, Tipografia di Ettore Ferraboschi, Reggio Emilia.

Rocchi A. (2022) Prolegomeni a una pedagogia dell'intelligenza artificiale. In Orientamenti pedagogici, Rivista bimestrale per gli Educatori, V. 69, n. 1 (gen.-mar. 2022), p. 29-44.

Sheldrake R. (2018) La mente estesa Il senso di sentirsi osservati ed altri poteri inspiegati della mente umana Universale economica. Oriente Feltrinelli Milano

Turing A.M. (1950) Computing Machinery and Intelligence Mind 49: 433-460

Villanova M., (2006): Introduzione alle Scienze della Prevenzione primaria e formativo-forensi in età evolutiva e nell’adolescenza, Edizioni Universitarie Romane, Roma.

Villanova M.,(2021), Affiancamento educativo alle Sostanze per uso voluttuario, Roma, La Sapienza Editore.

Villanova M. (2022), Emotional, affective and sexual inclusion for Childhood, Adolescence and Parenting, in Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactis, 6(1): 2532-3296

##submission.downloads##

Pubblicato

2024-09-28

Come citare

Villanova, M. (2024). Affective and sexual Education through Emotions mediated by Artifi-cial Intelligence. Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching, 4(1). Recuperato da https://inclusiveteaching.it/index.php/inclusiveteaching/article/view/220