Emobot: an online edugame to develop recognition of other people's emotions

Autori

  • Michele Domenico Todino University of Salerno, Italy
  • Alfredo Di Tore University of Cassino and Lazio Meridionale, Italy
  • Stefano Di Tore University of Salerno, Italy
  • Lucia Campitiello University of Salerno, Italy
  • Fabrizio Schiavo University of Cassino and Lazio Meridionale, Italy

DOI:

https://doi.org/10.32043/jimtlt.v3i1.68

Parole chiave:

emotions, empathy, edugames, didactics.

Abstract

Emotions underlie every affective and momentary psychic state that consists of the body's opposing reaction to perceptions or representations that upset its equilibrium. Indeed, knowing how to interpret other people's emotions is crucial on a social level. When a child does not know how to interpret these reactions becomes, from a didactic point of view, significant to conduct training to improve the "reading" of others' emotions. Besides, emotion recognition ensures a prerogative for empathy and consequently opens a possibility to act teaching-learning processes balanced to each learner. In this paper, an edugame, called Emobot, is presented, it helps children to identify a basic set of emotions: happiness, sadness, fear, astonishment, anger and disgust as well as a "neutral" face.

Le emozioni sono alla base di ogni stato psichico affettivo e momentaneo che consiste nella reazione contraria del corpo a percezioni o rappresentazioni che ne sconvolgono l'equilibrio. Infatti, saper interpretare le emozioni degli altri è fondamentale a livello sociale. Quando un bambino non sa interpretare queste reazioni diventa, dal punto di vista didattico, significativo condurre training per migliorare la “lettura” delle emozioni altrui. Inoltre, il riconoscimento delle emozioni assicura una prerogativa per l'empatia e di conseguenza apre la possibilità di mettere in atto processi di insegnamento-apprendimento equilibrati per ogni discente. In questo lavoro viene presentato un edugame, chiamato Emobot, che aiuta i bambini a identificare un insieme di emozioni base: felicità, tristezza, paura, stupore, rabbia e disgusto oltre a un volto "neutro".

Riferimenti bibliografici

Ales Bello A., (2003). The human being and its soul in Edith Stein. In The passions of the soul in the metamorphosis of becoming, Springer, Dordrecht, pp. 57-66.

Ales Bello A., (2007). The study of the soul between psychology and phenomenology at Edith Stein, «Cultural International Journal of Philosophy of Culture and Axiology», 2,pp. 90-108.

Ariano G., (1990). La terapia centrata sulla persona, Giuffrè Editore, Milano.

Ariano G., (2019). Dalla verità al TU, Sipintegrazioni, Casoria.

Berthoz A., (2011). La semplessità, Codice, Torino.

Campitiello, L., Todino, M. D., Di Tore, A., Di Tore, S. (2022) Emorobot: an open-source robot to promote the development of social skills in children with autism. Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics - Anno 6 n. 1.

Cottini, L., Vivanti, G. & Bonci, B. (2017). Autismo come e cosa fare con bambini e ragazzi a scuola, Firenze: Giunti EDU.

Davis, M., & Wallbridge, D. C. (1984). Introduzione all’opera di DW Winnicott. Martinelli, Firenze.

Davis C. M., (1990). What is empathy, and can empathy be taught?, «Physical therapy», 70, pp. 707-711.

Digaetano, R., (2010). Sulle orme di Rogers:…a ritroso…al di là. In Ariano, G. (a cura di). Integrazione, i volti della psicologia. Casoria, Sipintegrazioni.

Ekman, P. (1999). Basic emotions. Handbook of cognition and emotion, 98(45-60), 16.

Foucault M., (1998) Archivio Foucault. Interventi, colloqui, interviste. 3. 1978-1985. Estetica dell’esistenza, etica, politica, a cura di Alessandro Pandolfi, Giangiacomo Feltrinelli, Milano.

Foucault, M. (2019). Power: the essential works of Michel Foucault 1954-1984. Penguin UK.

Rogers R., (1973). Libertà nell'apprendimento, Giunti Barbèra, Firenze.

Sibilio, M. (2013). La didattica semplessa. Napoli: Liguori.

Sibilio, M. (2020). L’interazione didattica. Brescia: La scuola.

Stein E., (2012). Il problema dell’empatia. Roma: Studium.

Tisseron, S. (2016) 3-6-9-12. Diventare grandi all'epoca degli schermi digitali. Brescia: La Scuola.

Todino, M. D. (2023). Edith Stein e il ruolo dell’empatia negli atti educativi dell’insegnante inclusivo, Nuova Secondaria, Anno XL, n. 5, Roma: Studium.

Vygotsky, L. S. (1987). The collected works of LS Vygotsky: Problems of the theory and history of psychology. Springer Science & Business Media.

##submission.downloads##

Pubblicato

2023-02-02

Come citare

Todino, M. D., Di Tore, A., Di Tore, S., Campitiello, L., & Schiavo, F. (2023). Emobot: an online edugame to develop recognition of other people’s emotions. Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching, 3(1). https://doi.org/10.32043/jimtlt.v3i1.68

Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i

1 2 3 > >>