Perceptual egocentrism and mental rotation in primary school age: the invisible man paradigm proposal
DOI:
https://doi.org/10.32043/jimtlt.v3i1.75Abstract
The capacity to imagine what a scene, an object or an array of objects looks like when seeing from a different viewpoint is crucial in everyday life. It allows imagining what another individual sees and then better understanding his or her intentions, actions, and emotional reactions. The ability of perspective-taking, taken individually, does not seem sufficient to demonstrate the ability, in the child, to have a coherent representation of the space, to allow the manipulation of viewpoints. The ability to assume an allocentric perspective, in this view, is not reducible to the mechanical assumption of another’s position in space. The central node is the of performing a mental rotation on ourselves by maintaining a main perspective of the environment. In this view, leaving perceptive egocentrism resides in the ability, based on the mental rotation skills, to simultaneously use egocentric, allocentric and heterocentric perspectives. Starting from this assumption, the present research project intended to investigate the relationship between age, perspective taking skills and mental rotation.
La capacità di immaginare come appare una scena, un oggetto o una serie di oggetti quando si guarda da un punto di vista diverso è fondamentale nella vita quotidiana. Permette di immaginare ciò che vede un altro individuo e quindi di comprendere meglio le sue intenzioni, azioni e reazioni emotive. La capacità di assumere una prospettiva, presa singolarmente, non sembra sufficiente a dimostrare la capacità, nel bambino, di avere una rappresentazione coerente dello spazio, per consentire la manipolazione dei punti di vista. La capacità di assumere una prospettiva allocentrica, in quest'ottica, non è riducibile all'assunzione meccanica della posizione di un altro nello spazio. Il nodo centrale è quello di compiere una rotazione mentale su noi stessi mantenendo una prospettiva principale dell'ambiente. In questa visione, l'abbandono dell'egocentrismo percettivo risiede nella capacità, basata sulle abilità di rotazione mentale, di utilizzare simultaneamente prospettive egocentriche, allocentriche ed eterocentriche. Partendo da questo presupposto, il presente progetto di ricerca ha inteso indagare la relazione tra età, capacità di presa di prospettiva e rotazione mentale.
Riferimenti bibliografici
Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a “theory of mind”? Cognition, 21(1), 37-46.
Berthoz, A. (2011). Fondements cognitifs de la perception de l'espace. In J.-F. Augoyard (Ed.), Faire une ambiance = creating an atmosphere : actes du colloque international Grenoble 10-12 septembre 2008 (pp. 121-132). Grenoble: A la croisée.
Berthoz, A. (2014). La vicarianza. Il nostro cervello creatore di mondi. Torino: Codice.
Berthoz, A., & Ferraresi, S. (2021). “L'” inibizione creatrice: Codice.
Decety, J., & Lamm, C. (2009). The biological bases of empathy. Handbook of neuroscience for the behavioral sciences. New York: Wiley.
Frith, U., & De Vignemont, F. (2005). Egocentrism, allocentrism, and Asperger syndrome. Consciousness and cognition, 14(4), 719-738.
Kaminski, J., Call, J., & Tomasello, M. (2008). Chimpanzees know what others know, but not what they believe. Cognition, 109(2), 224-234.
Lambrey, S., Doeller, C., Berthoz, A., & Burgess, N. (2012). Imagining Being Somewhere Else: Neural Basis of Changing Perspective in Space. Cerebral Cortex, 22(1), 166-174. doi:10.1093/cercor/bhr101
Perner, J. (1991). Understanding the representational mind. Cambridge: The MIT Press.
Piaget, J., & Inhelder, B. (1948). La représentation de l'espace chez l'enfant. Paris: Presses Universitaires De France.
Premack, D., & Woodruff, G. (1978). Does the chimpanzee have a theory of mind? Behavioral and brain sciences, 1(4), 515-526.
Samson, D., Apperly, I. A., Braithwaite, J. J., Andrews, B. J., & Bodley Scott, S. E. (2010). Seeing it their way: evidence for rapid and involuntary computation of what other people see. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 36(5), 1255.
Sulpizio, V., Committeri, G., Metta, E., Lambrey, S., Berthoz, A., & Galati, G. (2015). Visuospatial transformations and personality: evidence of a relationship between visuospatial perspective taking and self-reported emotional empathy. Experimental Brain Research, 233(7), 2091-2102.
Vogeley, K., & Fink, G. R. (2003). Neural correlates of the first-person-perspective. Trends in cognitive sciences, 7(1), 38-42.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2023 pio alfredo di tore, Michele Domenico Todino, Stefano Di Tore, Maurizio Sibilio, Alain Berthoz

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.