Children outside the birth family: the challenge of preserving and narrating the life story between distances and presences. Proposals for educational support
DOI:
https://doi.org/10.32043/jimtlt.v3i1.50Parole chiave:
foster care, adoption, narrative identity, educational support, residential childcare servicesAbstract
In Italy, a significant number of children live outside their birth families. It is noted that this condition represents an experience of discontinuity in the children’s life paths and requires support by professionals or foster and adoptive parents. This reality questions educational reflection since it is intertwined with the process of building personal identity. It is a challenge that involves the person throughout his or her entire life and implies elements that pertain to the sphere of memory and existential planning. This contribution intends to dwell on the educational dimensions that can guide the process of supporting children, with a view to encouraging the elaboration and the construction of a narrative identity.
In Italia, un numero significativo di bambini vive al di fuori della propria famiglia d'origine. Si segnala che questa condizione rappresenta un'esperienza di discontinuità nei percorsi di vita dei minori e richiede il supporto di professionisti o genitori affidatari e adottivi. Questa realtà interpella la riflessione educativa poiché si intreccia con il processo di costruzione dell'identità personale. È una sfida che coinvolge la persona lungo tutta la sua vita e implica elementi che appartengono alla sfera della memoria e della progettualità esistenziale. Il presente contributo intende soffermarsi sulle dimensioni educative che possono orientare il processo di sostegno ai bambini, nell'ottica di favorire l'elaborazione e la costruzione di un'identità narrativa.
Riferimenti bibliografici
Backhaus, K.A. (1984). Life Books: tool for working with children in placement. Social Work, 25, 551-554.
Blackmore, J., Burns, G., Waters, C.S. & Shelton, K.H. (2020). 'The very first thing that connected us to him': adopters’ experiences of sharing photographs, 'talking' albums and other materials with their children prior to meeting. Adoption & Fostering, 44:3, 225–241.
Brocious, H. (2017). Erickson’s identity theory and the importance of ethnic exploration for transnational adoptees. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 27:4, 321-333.
Buber, M. (1958). I and Thou. New York: Scribner.
Cascetta, A.M. & Peja, L. (Eds.) (2003). Ingresso a teatro. Firenze: Le Lettere.
Cyrulnik, B. (2009). Autobiografia di uno spaventapasseri (F. Del Corno & M.I. Pigoni, Trans.). Milano: Cortina (Original work, Autobiographie d'un épouvantail. Paris: ed. Odile Jacob, 2008).
Demetrio, D. (1995). Raccontarsi. L’autobiografia come cura di Sé. Milano: Raffaello Cortina.
Dewey, J. (1934). Art as experience. New York: Minton, Balch & company.
Erikson, E.H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.
Francis, V. (2013). Nascere nel mondo, nascere nei racconti. Oggetti della nascita e processo biografico. In L. Cadei & D. Simeone (Eds.). L’attesa un tempo per nascere genitori (33-64). Milano: Unicopli.
Foranda, O. (2017). Il mantenimento della memoria dei bambini adottati nell’esperienza anglosassone. Minori Giustizia, 1, 116-122.
Grotevant, H.D. (1997). Coming to Terms with Adoption. Adoption Quarterly, 1:1, 3-27.
Gruppo CRC (2022). 12° Rapporto di monitoraggio dell’attuazione della Convenzione ONU sui diritti dell’infanzia e dell’adolescenza (CRC) in Italia. 20 novembre 2022. https://gruppocrc.net/wp-content/uploads/2022/07/CRC-2022-12rapporto.pdf
Hague Conference on Private International Law – Permanent Bureau (2008). The implementation and Operation of the 1993 Hague Intercountry Adoption Convention, Guide to good practice, guide n°1. Bristol: Jordan Publishing Limited. https://assets.hcch.net/docs/bb168262-1696-4e7f-acf3-fbbd85504af6.pdf
Hague Conference on Private International Law – Permanent Bureau (2005). Report and Conclusions of the Special Commission on the practical operation of the Hague Convention of 29 May 1993 on Protection of Children and Co-operation in respect of Intercountry Adoption. Recommendation n° 1. https://assets.hcch.net/upload/wop/concl33sc05_e.pdf
Law 4 May 1983, n. 184, Regulation of adoption and foster care of children - Italy.
Melchiorre, V. (1993). Sul concetto di rappresentazione. In Id. (Ed.). Essere e parola (115-125). Milano: Vita e Pensiero.
MLPS (2020). Bambini e ragazzi in affidamento familiare e nei servizi residenziali per minorenni: esiti della rilevazione coordinata dei dati in possesso delle Regioni e Province autonome. Quaderni della ricerca sociale, 49, Firenze: Istituto degli Innocenti.
MLPS – Direzione Generale per l’Inclusione e le politiche sociali (2019). Bambini e ragazzi in affidamento familiare e nei servizi residenziali per minorenni - esiti della rilevazione coordinata dei dati in possesso delle Regioni e Province autonome. Quaderni della ricerca sociale, 46, Firenze: Istituto degli Innocenti. https://www.lavoro.gov.it/documenti-e-norme/studi-e-statis-tiche/Documents/Quaderni%20della%20Ricerca%20Sociale%2046,%20Rilevazione%20dati%20bambini%20e%20ragazzi%20in%20affidamento%20anno%202017/QRS-46-Rilevazione-Coordinata-Anno-2017.pdf
MLPS - Direzione Generale dell’immigrazione e delle politiche di integrazione. Divisione II (2022). Report mensile minori stranieri non accompagnati (MSNA) in Italia - october 2022. https://www.lavoro.gov.it/temi-e-priorita/immigrazione/focus-on/minori-stranieri/Documents/Report-MSNA-mese-ottobre-2022.pdf
Micheal, F., Perel, M. & Wrobel, G. (2002). Premières traces: vers un carnet de vie. In.
C. Robineau (Ed.). Filiations à l’épreuve (131-140). Toulouse: Érès.
O’Malley, B. (2000). Lifebooks. Creating a Treasure for the Adopted Child. Winthrop: Adoption-Works.
Pati, L. (2017). Editoriale. La Famiglia, 261, 5-9.
Ricoeur, P. (1988). Il tempo raccontato. Vol III (G. Grampa, Trans.). Milan: Jaca Book (Original work, Temps et récit. Tome III: Le temps raconté. Paris: Le Seuil, 1985).
UN Convention on the Rights of the Child, 1989.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2023 Alessia Tabacchi

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.