Ethics forms in streaming platforms

Autori

  • Nicolò Villani e-Campus University, Novedrate, Italy

DOI:

https://doi.org/10.32043/jimtlt.v3i1.59

Parole chiave:

Ethics; ethnosemiotics; media studies; platform studies; streaming studies.

Abstract

In this contribution we aim to identify two ethical levels involved in on-demand streaming platform practices. Starting from a survey of the epistemological fields of reference (Media & Platform Studies), through the application of the ethnosemiotic method, we identify the formal pillars on which to conduct an analysis of the practices and subjectivities involved in the fruition of on-demand content. Once delineated, with the support of the landscape paradigm proposed by François Jullien, we inquire into the highly ethical consequences of the fruition of a product (first level – internal ethics) and of the infrastructural sustainability that allows the entire functioning (second level – external ethics).

In questo contributo ci si propone di individuare due livelli etici implicati nelle pratiche on-demand su piattaforma streaming. Partendo da una ricognizione dei campi epistemologici di riferimento (Media & Platform Studies), attraverso l’applicazione del metodo etnosemiotico, si individuano i pilastri formali su cui condurre un’analisi delle pratiche e delle soggettività implicate nella fruizione di contenuti on-demand. Una volta delineate, con l’ausilio del paradigma del paesaggio proposto da François Jullien, ci si interroga sulle conseguenze fortemente etiche della fruizione di un prodotto (primo livello – etica interna) e della sostenibilità infrastrutturale che permette il funzionamento del tutto (secondo livello – etica esterna).

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Pubblicato

2023-02-02

Come citare

Villani, N. (2023). Ethics forms in streaming platforms. Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching, 3(1). https://doi.org/10.32043/jimtlt.v3i1.59