Kitsch as a Manifesto of individuality: Iris Apfel and Anna Piaggi between fashion, aesthetics and subcultures
Parole chiave:
fashion, kitsch, aesthetics, subcultures, bodyAbstract
Fashion has always been a battleground between conformism and uniqueness, between the socially shared ideal of beauty and individual freedom of expression. The concept of kitsch, explored by Umberto Eco in his essay Apocalittici e integrati, is particularly fascinating and offers an effective key to understanding the fashion approach of two style icons like Iris Apfel and Anna Piaggi. Both, with their eccentric and bold aesthetic choices, embody the vision of kitsch as excess, "blatant disproportion," and "a form of measurelessness," but transform it into a manifesto of ironic and provocative individuality. This paper analyzes the role that irony and excess play in their approach to fashion, to understand how these women have turned kitsch into a statement of authenticity and aesthetic freedom. Therefore, the aim of this contribution is to explore how these two figures, in a similar manner yet with distinct visual styles, have used kitsch as a tool for self-affirmation, a means to express a vision of fashion that challenges conventions and celebrates originality.
Riferimenti bibliografici
Apfel I. (2024), Colourful, Hoepli, Milano.
Apfel I. (2019), Icona per caso. Riflessioni di una star della terza età, HarperCollins, Milano.
Attimonelli C. (2020), Estetica del malessere. Il nero, il punk, il teschio nei paesaggi mediatici contemporanei, DeriveApprodi, Milano.
Barthes R. (1970), Sistema della moda, Einaudi, Torino.
Bordieu P. (1979), La distinzione. Critica sociale del gusto, Il Mulino, Bologna.
Cristante S., Di Cerbo A., Spinucci G. (2021), La rivolta dello stile. Tendenze e segnali dalle subculture giovanili del pianeta Terra, DeriveApprodi, Milano.
Eco U. (1964), Apocalittici e integrati, Bompiani, Milano.
Goffman E. (1959), La vita quotidiana come rappresentazione, Il Mulino, Bologna.
Guarnaccia M. (2009), Ribelli con stile. Un secolo di mode radicali, ShaKe, Milano, 2009.
Hebdige D. (2017), Sottocultura. Il significato dello stile, Milano, Meltemi [ed. or. 1979].
Linfante V. (2024), Moda atto unico. Le sfilate tra performance, comunicazione e nuove tecnologie, Mimesis, Milano.
Muggleton D. (2000), Inside Subculture: The Postmodern Meaning of Style, Oxford-New York, Berg Pub Ltd.
Pedretti R. (2020), Dalla lambretta allo skateboard 2.0. Sottoculture e nuovi movimenti dagli anni 50 alla globalizzazione, Milano, Unicopli.
Piaggi A. (1998), D. P. Doppie pagine di Anna Piaggi in Vogue, Leonardo arte, Milano.
Sapir E. (1931), "Fashion" in Encyclopaedia of the Social Sciences, New York: Macmillan
Simmel G. (1985), La moda, Editori Riuniti, Roma.
Sumner W. G. (1906), Folkways a Study of the Sociological Importance of Usages Manners Customs Mores and Morals, New York: Ginn and Company.
Veblen T. (1971), La teoria della classe agiata. Studio economico sulle istituzioni, Einaudi, Torino [ed. or. 1899]
Veblen T. (1904), The Theory of Business Enterprise, New York: Scribner's.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2025 Giovanna Landi, Martina Masullo

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.