Mobile devices as playful mediators for inclusive teaching: touchscreen, game and neurodiversity

Autori

  • Maria Annarumma
  • Luigi Vitale

DOI:

https://doi.org/10.32043/jimtlt.v2i1.15

Parole chiave:

case study, family, game, neurodiversity, school, touchscreen

Abstract

Stewart Brand said: “You can try to change people’s minds, but you’re just wasting time. Change the tools they have in their hands, and you will change the world”. We will try to present, through this assumption, the role of technology and its close connection with playful dynamics, and then describe, after a theoretical framework, a case study whose foundations rest on issues concerning the relationship between mobile devices, games and neurodiversity.

Riferimenti bibliografici

Annarumma, M. (2018). Digitods e touch screen tra contesto formale e informale. In Scuola Democrazia Educazione - Formare ad una nuova società della conoscenza e della solidarietà Lecce Pensa MultiMedia Editore.

Annarumma, M. (2018). Neurodiversità, gioco e tecnologie. Lecce: Pensa MultiMedia Editore, pag.209-231.

Annarumma, M. (2019). Epistemologia del gioco. Teorie, definizioni e metodi per un'educazione emozionale. Lecce: Pensa editore

Baricco, A. (2018). THE GAME. Torino: Einaudi.

Baudrillard, J. (1976). Lo scambio simbolico e la morte. Milano: Feltrinelli, 1979, p. 12.

Brand, S. (2013). Intervista di Cadwalladr a Stewart Brand’s Whole Earth catalog, the book that changed the world https://www.theguardian.com/books/2013/may/05/stewart-brand-whole-earth-catalog consultato il 1 novembre 2021.

Bruner, J. (1996). Verso una teoria dell'istruzione. Roma: Armando, 1982.

Eco, U. (1964). Apocalittici e Integrati. Milano: Bompiani, 2001.

Ferri, P. (2014). I nuovi bambini. Milano: BUR Rizzoli.

Gardner, H., & Davis, K. (2014). Generazion app, La testa dei giovani e il mondo digitale. Torino: Feltrinelli.

Holland, P. (2013). The Rise Of The Mobile-Born. Usa: Tech Crunch. In Internet https://techcrunch.com/2013/11/08/the-rise-of-the-mobile-born.

Iavarone, M.L., Aiello, P., Militerni, R., & Sibilio, M. (2017). I “sensi” dell’autismo. Verso un nuovo paradigma in didattica. In Form@re - Open Journal per la formazione in rete, vol. 17, n. 2, pp. 200-211 ISSN 1825-7321.

Khun, T. (1962). La struttura delle rivoluzioni scientifiche. Torino: Einaudi, 2009.

Leathers, H., Summers, P., & Desollar, L. (2013). Toddlers on Technology: A Parents Guide. Illinois: Author House.

Luhmann, N. (1984). Sistemi sociali. Fondamenti di una teoria generale. Bologna: Il Mulino, 2001.

Luhmann, N. (1989). Il paradigma perduto. Milano: Il Saggiatore, 2010.

Lyotard, J.F. (1979). La condizione post-moderna. Milano: Feltrinelli, 1981, p. 56.

Militerni, R. (2015). Neuropsichiatria Infantile-Quinta Edizione. Napoli: Casa Editrice Idelson-Gnocchi.

Postman, N. (1982). La scomparsa dell’infanzia. Ecologia delle età della vita. Roma: Armando Editore.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants, in «On the Horizon», MBI University Press, IX, 5.

Rivoltella, P.C. (2006). Screen generation. Gli adolescenti e le prospettive dell'educazione nell'età dei media digitali. Milano: Vita e pensiero, Università Cattolica.

Singer, J. (1999). Why can’t you be normal for once in your life? In M. Corker & S. French (Eds.), Disability discourse. Buckingham, United Kingdom: Open University Press.

Turner, V. (1982/1986), Dal rito al teatro. Bologna: Il Mulino.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM 49(3):33–35.

##submission.downloads##

Pubblicato

2022-05-25

Come citare

Annarumma, M., & Vitale, L. (2022). Mobile devices as playful mediators for inclusive teaching: touchscreen, game and neurodiversity. Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching, 2(1). https://doi.org/10.32043/jimtlt.v2i1.15