From the first philosophical-pedagogical communities to the magiste-rium of Alcuin of York and the Schola Palatina: the educational ap-proach of universality
Abstract
This work arises from a theoretical reflection of the universal values of pedagogy. Although prejudices and social marginalization have spanned the centuries, flashes of pedagogical attention have been traced both in the Greek and Roman worlds as well as in the inclusive approaches to education identified in the first philosophical-pedagogical communities of Alcuin of York and the Schola Palatina. Therefore, the objective of this work is to propose a general framework of humanizing pedagogy through the value of inclusion as a universal educational resource.
Riferimenti bibliografici
References
Allott, S. (1974). Tr. Alcuino di York, c. 732 - 804 DC. La sua vita e le sue lettere.William Sessions: York.
Aristotele. De historia animalium. Translatio Guillelmi de Morbeka. Beullens P., Bossier F. (a cura di). Leiden-Boston-Köln: Brill Academic 2000.
Baldacci M.- Frabboni F. (2013). Manuale di metodologia della ricerca educativa. Torino: UTET.
Bertagna G. (2011). Lavoro e formazione dei giovani. Brescia: La Scuola.
Cardano M. (2011). La ricerca qualitativa. Bologna: Il Mulino.
Cottini L. (2018). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci. Culture: emulation and innovation, Cambridge, Cambridge University Press, 1994, p. 88- 110.
D’Onofrio G. (2013). Vera philosophia. Studi sul pensiero cristiano in età tardo-antica, altomedievale e umanistica. Roma: Città Nuova.
Epistolae, ed. Ernst Dümmler, MGH Epistolae IV.2. Berlino: Weidmann, 1895. 1–493.
Folgheraiter A. (2016). Scritti scelti. Teoria e metodologia di social work. Trento: Erickson.
Franzoni F.-Anconelli M. (2016). La rete dei servizi alla persona: dalla normativa all’organizzazione. Roma 3°: Nuova Edizione, Carocci.
Gabrielli G.- Profili S. (2016). Organizzazione e gestione delle risorse umane. Roma Isedi.
Holtz L. (1997-1998). Alcuin et la renaissance des arts libéraux, dans Butzer Paul Leo, Kerner Max, Oberschelp Walter (dir.), Karl der Grosse und sein Nachwirken, 1200 Jahre Kultur und Wissenschaft in Europa, vol. 1, no 1. Turnhout: Brepols, p. 45-60.
Holtz L. (2009). L’émergence de l’œuvre grammaticale de Priscien et la chronologie de sa diffusion, dans Baratin Marc, Colombat Bernard, Holtz Louis (dir.), Priscien, transmission et refondation de la grammaire de l’Antiquité aux modernes. Turnhout: Brepols, p. 37- 55.
I fondatori di Parigi. Giovanni Scoto e la teologia del suo tempo, in Giovanni Scoto nel suo tempo. L’organizzazione del sapere in età carolingia, Atti del XXIV Convegno storico internazionale dell’Accademia Tudertina e Centro di studi sulla spiritualità medievale (Todi, 11-14 ottobre 1987), Centro italiano di studi sull’alto medioevo, Spoleto 1989, pp. 413-456. (in Vera philosophia).
Law V. (1992). La grammaire latine durant le haut Moyen Âge, dans Auroux Sylvain (dir.), Histoire des idées linguistiques, vol. 2, Le développement de la grammaire occidentale. Liège/ Bruxelles: Mardaga, p. 83-95.
Leonardi C. (1981). Alcuino e la scuola palatina: le ambizioni di una cultura unitaria, in Nascita dell’Europa ed Europa carolingia: un’equazione da verificare. Atti della XXVII settimana di Studio. Spoleto: CISAM, I, pp. 459-98.
Mortari L. (2007). Cultura della ricerca e pedagogia: prospettive epistemologiche. Roma: Carocci.
Pavone M. (2010). Dall’esclusione all’inclusione: lo sguardo della pedagogia speciale. Milano: Mondadori.
Platone. Cratilo. Bergomi M. (a cura di), Roma: Carocci Editore 2022.
Saloni A. (1969). Storia della pedagogia. Firenze: La Nuova Italia.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2024 Maria Annarumma, Giulia Perfetto
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.