Semiotics of the Body and Inclusive Education through a Scoping Review of Pedagogical Practices Inspired by Umberto Eco_
Parole chiave:
Scoping Review, Semiotica del Corpo, Educazione Inclusiva, Tecnologie Digitali Umberto EcoAbstract
Sixty years after Apocalittici e integrati (1964) by Umberto Eco, this study explores the role of the body as a semantic vector in Special Pedagogy, focusing on inclusive contexts and digital technologies. Through a Scoping Review, studies linking body semiotics, innovative teaching, and mass culture are analyzed, highlighting the importance of bodily approaches in overcoming educational barriers. The research promotes empathy, critical awareness, and active participation among students with SEN. Results emphasize integrating bodily practices and digital tools, opening new pathways for inclusive education centered on individual potential.
Riferimenti bibliografici
Altavilla, G., & Di Tore, P. A. (2016). Physical education during the first school cycle: a brief social psy-cho-pedagogical summary. Journal of Physical Education & Sport, 16(2).
Bodo, S., Mascheroni, S., & Panigada, M. G. (Eds.). (2024). Fare nuove le cose: Patrimonio culturale e narrazione, uno sguardo pluridisciplinare. Mimesis.
Bonometti, S. (2023). Teaching in the lab through Virtual Reality. Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching, 3(2).
Buccini, F. (2023). Learning in the metaverse: for an educational use of hybrid environments. Q-Times Webmagazine,(3), 121-133.
Corona, F., & Cozzarelli, C. (2013). Il modellaggio: una forma di apprendimento semplessa per acquisire “nuove” abilità. Italian Journal of Special Education for Inclusion.
De Marco, E. (2023). Come progettare un’istruzione Technology-Integrated efficace?. Progettare l’apprendimento digitale: guida per i docenti della scuola primaria e secondaria per affrontare le sfide del futuro.-(Le frontiere della pedagogia), 45-55.
De Santis, M., & Bianchi, L. L. (2019). La semantica ludica nella formazione iniziale e in servizio degli in-segnanti. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA, 12(XXII), 271-289.
Di Blas, N., Fabbri, M., Ferrari, L., & Trentini, M. (2021). Prima e durante la pandemia: pratiche didattiche e di formazione degli insegnanti nei diversi ordini e gradi scolastici. ITALIAN JOURNAL OF EDUCA-TIONAL RESEARCH, 051-061.
Di Tore, P. A., & Axelsson, E. E. P. (2023). Metaverse, between ecology of virtual and phenomenology of experience. Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching, 3(1).
Di Tore, P. A. (2014). Perception Of Space, Empathy And Cognitive Processes: Design Of A Video Game For The Measurement Of Perspective Taking Skills. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 9.
Di Tore, S., D’elia, F., Aiello, P., Carlomagno, N., & Sibilio, M. (2012). Didactics, movement and techno-logy: new frontiers of the human-machine interaction.
Eco, U. (1964). Apocalittici e Integrati. Bompiani.
Gardoni, C. (2024). Il dominio dei social media e la necessità di una Social Media Education nella società contemporanea. Scienze pedagogiche, 325.
Gaspari, P. (2024). La narrazione interroga la Pedagogia Speciale: La sfida di abitare nuove storie inclusive. FrancoAngeli.
Malaguti, E. (2023). Equità, diversità, inclusione e resilienza : approccio multisistemico, socio-ecologico nella ricerca nel campo della Pedagogia Speciale e Didattica Speciale. L’INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE, 22(1), 5-32 [10.14605/ISS2212301].
Margiotta, U. (2015). Teoria della formazione. Ricostruire la pedagogia. Roma: Carocci,
Marone, F., Musaio, M., & Pesare, M. (2023). Educazione, relazione e affetti. Armando Editore.
OMS. Organizzazione Mondiale della Sanità (2001). ICF Classificazione Internazionale del Funzionamento, della Disabilità e della Salute. Trento: Erickson.
ONU. Organizzazione delle Nazioni Unite (2006). Convention on the rights of persons with disabilities. New York (NY): UN General Assembly.
Pellegrini, S., & Sebastiani, R. (2024). ITALIAN JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION FOR INCLUSION, 12(1), 148-161.
Petrini, M. (2022). Corporeità e tecnologia: traiettorie formative al tempo del Covid. Education Sciences & Society: 1, 2022, 274-286.
Piccolo, A. L., & Pasqualetto, D. (2024). Mente-corpo, educazione e inclusione. ISSN 1828-4582-Anno XLI, 257.
Sebastiani R. (2024). Ethical and educational implications of utilizing new technologies: a critical analysis and research prospects. Pampaedia, Bollettino As.Pe.I, 196(1), 45-60.
Toto, G. A., Peconio, G., & Rossi, M. (2023). Nuovi percorsi di inclusione: utilizzo di un tool digitale per implementare l’educazione motoria e sportiva rivolta a studenti con autismo e disabilità cognitive. ITALIAN JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION FOR INCLUSION, 11(2), 065-072.
Zanfroni, E. & Maggiolini S. (2018). Sostenere la famiglia che vive la disabilità di un figlio: il ruolo dell’associazionismo familiare. Annali online della Didattica e della Formazione Docente” Vol. 10, n. 15-16/2018, pp. 479-490 – ISSN 2038-1034.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2025 Natale Marzullo

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.