Episodes of Situated Learning: a methodological framework to encourage inclusion at school

Autori

  • Salvatore Messina Università eCampus
  • Alessandra Carenzio

DOI:

https://doi.org/10.32043/jimtlt.v2i3.43

Parole chiave:

English

Abstract

The contribution aims to present the framework of the Episodes of Situated Learning (ESL), as empirically experimented in special education contexts in Italy and Spain. Starting from the ESL approach and from the supportive results found by national cases in inclusive settings (Rivoltella, 2015), the article suggests that this method can be useful for the training of teachers working in the field of disability (even of serious entities) and for classroom activities in inclusive environments.

Il contributo si propone di presentare il quadro degli Episodi di Apprendimento Situato (EAS), come sperimentato empiricamente in contesti di educazione speciale in Italia e Spagna. Partendo dall'approccio EAS e dai risultati di supporto riscontrati dai casi nazionali in contesti inclusivi (Rivoltella, 2015), l'articolo suggerisce che questo metodo può essere utile per la formazione di insegnanti che operano nel campo della disabilità (anche di entità gravi) e per le attività in classe in ambienti inclusivi.

Riferimenti bibliografici

Altet M. (1994), Les pédagogies de l’apprentissage, PUF, Paris.

Carenzio A. (2016), Microprogettare nel metodo EAS, in P. G. Rossi, C. Giaconi, Micro-progettazione: pratiche a confronto. PROPIT, EAS, Flipped Classroom, FrancoAngeli, Milano.

Carenzio A. (2021), Flipped learning e metodo EAS in Rivoltella P. C. (a cura di). Apprendere a distanza. Teorie e metodi, Raffaello Cortina, Milano.

Carenzio A. (in corso di pubblicazione), La microprogettazione: il lesson plan e gli EAS, in Rivoltella P. C., Rossi P. G. (a cura di), Nuovo Agire didattico, Morcelliana, Brescia.

Carenzio A., Marangi M., Ratti C. (2015), Linguaggi e formati, in Rivoltella P.C., Ottolini G. (a cura di). Il tunnel e il kayak. Teoria e metodo della peer & media education, FrancoAngeli, Milano.

Cope B., Kalantzis M. (2000), Multiliteracies. Literacy Learning and the Design of Social Futures, Routledge, London.

Cope B., Kalantzis M. (2009), “Multiliteracies. New Literacies, New Learning”, Pedagogies: An International Journal, 4, 3.

Dewey J. (2004), Democrazia ed educazione, Sansoni, Milano.

Earl L. (2013), Assessment as learning: Using classroom assessment to maximize student learning, Corwin Press, Thousand Oaks, CA.

Gee J.P. (2013), Come un videogioco. Insegnare e apprendere nella scuola digitale, Raffaello Cortina, Milano.

Glasersfeld E. von (1998), Anticipation in the Constructivist Theory of Cognition. Computing Anticipatory Systems, AIP Conference Proceedings 437, American Institute of Physics, Woodbury, pp. 38–47.

Laurillard D. (2014), Insegnamento come scienza della progettazione. Costruire modelli pedagogici per apprendere con le tecnologie, FrancoAngeli, Milano.

Messina S. (2022), Progettazione e valutazione inclusiva con gli EAS. Metodologie, ricerche, strumenti, Aracne, Roma.

Messina S., Lezcano Barbero F., Casado-Muñoz R. (2017). Episodios de aprendizaje situado (EAS) y tecnologías de la información: Formación del profesorado para la atención a la diversidad. XIV Congreso Internacional de Educación Inclusiva y las XXXIV Jornadas de Universidades y Educación Inclusiva, pp. 1735-1742.

Mishra R.C. (2009), Lesson Planning, APH Publishing Corporation, New Delhi.

Rivoltella P.C. (2013), Fare didattica con gli EAS. Episodi di Apprendimento Situato, La Scuola, Brescia.

Rivoltella, P. C. (2014). Episodes of situated learning. A new way to teaching and learning. REM Res. Educ. Media 6, 79–88.

Rivoltella P.C. (2015), Didattica inclusiva con gli EAS, La Scuola, Brescia.

Rivoltella P.C. (2016), Cos’è un EAS. L’idea, il metodo, la didattica. Morcelliana, Brescia.

Terrenghi I, Diana B, Zurloni V, Rivoltella PC, Elia M, Castañer M, Camerino O and Anguera MT (2019), Episode of Situated Learning to Enhance Student Engagement and Promote Deep Learning: Preliminary Results in a High School Classroom. Front. Psychol. 10:1415. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01415.

Vygotskyj L. (1978). Mind and society: The development of higher psychological processes, Harvard University Press, Cambridge, MA.

Wiggins G., McTighe J. (2005), Understanding by design, ASCD, Alexandria, VA.

##submission.downloads##

Pubblicato

2022-09-29

Come citare

Messina, S., & Carenzio, A. (2022). Episodes of Situated Learning: a methodological framework to encourage inclusion at school. Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching, 2(3). https://doi.org/10.32043/jimtlt.v2i3.43