The initial training of teachers
DOI:
https://doi.org/10.32043/jimtlt.v1i1.18Parole chiave:
Teaching methodologies, Teaching professionalism, Evaluation, Teacher training, Digital teaching skillsAbstract
With this contribution we intend to report on the activities carried out at the University of Cassino regarding the training courses for the acquisition of the 24 university credits. In particular, we want to highlight the positive aspects of this experience that involved a considerable number of students starting from the first edition of 2017 until that of 2019 for a total of 5 cycles delivered in presence and the subsequent editions carried out remotely due to COVID-19. The training activities organized in presence were also carried out with the support of an online area exclusively dedicated to these paths. With COVID-19, face-to-face training activities have been replaced with remote lessons in synchronous mode. Despite the commitment required for attendance both first in presence in the classroom and then through the synchronous connection remotely, the participation to the lessons was very wide and of great level of interest considering that many members came from technical-scientific study paths. All the topics covered in the lessons of the different modules with particular regard to the methodological-didactic ones were of great interest.
Contrary to the cliché that 24 university credits are seen as a simple ”purchase of credits”, in our experience it can be, instead, considered as a great training opportunity and an added value for the construction of the professionalism of the teacher. Particular attention should also be paid to the digital skills that should be acquired through these pathways.
Riferimenti bibliografici
Altet, M. , Rigo, R., & Paquay, L. (Eds). (2006). Formare gli insegnanti professionisti: quali strategie? quali competenze?. Roma, Armando.
Baldacci, M. (Ed). (2013). La formazione dei docenti in Europa. Milano, Bruno Mondadori.
Commissione europea (2016), Education and Training Monitor
Decreto Legislativo 13 aprile 2017, n. 59. Riordino, adeguamento e semplificazione del sistema di formazione iniziale e di accesso nei ruoli di docente nella scuola secondaria per renderlo funzionale alla valorizzazione sociale e culturale della professione, a norma dell'articolo 1, commi 180 e 181, lettera b), della legge 13 luglio 2015, n. 107 e successive modifiche e integrazioni.
Decreto Ministeriale n. 616 del 10 agosto 2017 - Modalità di acquisizione dei crediti formativi universitari e accademici (CFU)
Legge 13 luglio 2015, n. 107. Riforma del sistema nazionale di istruzione e formazione e delega per il riordino delle disposizioni legislative vigenti.
Lucisano, P., & Asquini, G. (Eds). (2016). I bisogni formativi dei futuri insegnanti: un'analisi dei bisogni espressi nel percorso di tirocinio formativo attivo organizzato dalla Sapienza - Università di Roma. Ariccia, Aracne.
Luzzatto, G. (2001). Insegnare a insegnare: i nuovi corsi universitari per la formazione dei docenti. Roma, Carocci.
Magni, F. (2019). Formazione iniziale e reclutamento degli insegnanti in Italia: percorso storico e prospettive pedagogiche. Roma, Studium.
Magnoler, P. (2012). Ricerca e formazione: la professionalizzazione degli insegnanti. Lecce, Pensa Multimedia.
Mari, G. (2019). La relazione educativa. Brescia, Scholé.
Morandi, M. (2021). La fucina dei professori: storia della formazione docente in Italia dal Risorgimento a oggi. Brescia, Scholé.
Mortari, L. (2011). Ricercare e riflettere: la formazione del docente professionista. Roma, Carocci.
Muscarà, M. (2018). Scuola inclusiva e insegnante di sostegno: la specializzazione come componente essenziale della formazione iniziale dei docenti. Lecce, Pensa multimedia.
Nota MIUR 25 Ottobre 2017, Prot. n. 29999 (Chiarimenti)
Rivoltella, P.C. (2021). La scala e il tempio. Metodi e strumenti per costruire comunità con le tecnologie. Milano, FrancoAngeli.
Sibilio, M., & Aiello, P. (Eds). (2018). Lo sviluppo professionale dei docenti: ragionare di agentività per una scuola inclusiva. Napoli, Edises.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2022 Giovanni Arduini

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.