Analysis of the contest of support teacher training and renewal of teacher inclusion methods at school

Autori

  • Matteo Villanova

Parole chiave:

Support teacher; Training; Formative fragility; Outdoor education.

Abstract

This article describes what was found through a field survey carried out through the administration of a questionnaire addressed to support teachers regarding the identification of their fears, fragilities, expectations, interpersonal relationships with colleagues, pupils and parents, and training needs.The results point toward prospects for training investment, aimed precisely at the training compensation of this important profile of professional for the educational and helping relationship in school integration on the prevention of distress and management of behavioral dynamics.

Riferimenti bibliografici

Bertagna, G., & Xodo, C. (Eds.). (2011). Le competenze dell’insegnare: Studi e ricerche sulle competenze attese, dichiarate e percepite. Rubbettino.

Birch, P. et alii (2018). La carriera degli insegnanti in Europa: accesso, progressione e sostegno, Publications Office.

Chistolini, S. (2011). La formazione dei docenti: Analisi comparativa dei risultati del questionario somministrato ai docenti delle Scuole di specializzazione all’insegnamento secondario del Lazio, di Padova, di Bergamo, di Salerno. In G. Bertagna & C. Xodo (Eds.). Le competenze dell’insegnare. Studi e ricerche sulle competenze attese, dichiarate e percepite (pp. 255-302). Rubbettino.

Chistolini, S. (Ed.) (2022). Outdoor education: Muoversi nello spazio mondo tra creatività, avventura, responsabilità, Franco Angeli.

European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. (2023). Organizzare ed elaborare il curricolo e sviluppare competenze centrali: Messaggi chiave. Publications Office of the European Union.

Frabboni, F. (1987). Dal curricolo alla programmazione. Giunti & Lisciani.

Murdaca, A. M. (2022). Quali coordinate educativo-didattiche per l'insegnante di sostegno nell'ottica di una scuola innovativa? Nuove piste di ricerca educativa per potenziare e valorizzare le complessità esistenziali, Education sciences and society, 12 (2), pp.186-197.

Ranieri, M. (2022). Competenze digitali per insegnare: Modelli e proposte operative. Carocci.

Villanova, M. (2010). Orientamenti: Clinico forensi criminologici ed educativo-pedagogici di neuropsichiatria dell’età evolutiva per le professioni dell’infanzia e dell’adolescenza. La Sapienza.

Villanova, M. (2012). Buone prassi e responsabilità professionale per la pedagogia dell’età evolutiva. La Sapienza.

##submission.downloads##

Pubblicato

2024-09-22

Come citare

Villanova, M. (2024). Analysis of the contest of support teacher training and renewal of teacher inclusion methods at school. Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching, 4(2). Recuperato da https://inclusiveteaching.it/index.php/inclusiveteaching/article/view/217