Artificial intelligence and inclusive e-tutoring, between soft skills and new research perspectives
DOI:
https://doi.org/10.32043/jimtlt.v3i4.133Parole chiave:
Artificial Intelligence; inclusion; e-tutoringAbstract
Artificial Intelligence and algorithm technologies are permeating many aspects of daily life, generatively impacting people and social contexts. The goal that the new times demand is to redefine the lines of research in relation to AI, to understand how the field of education compares and interrelates to Artificial Intelligence, what the points of connection and intersection are in order to achieve AI-aware and reliable management. The present research project screens the state of the scientific literature on the topic, contributing to the ongoing scientific debate on the appropriateness for e-tutor/leadership to use AI and its tools, (Chatgpt, start-ups such as Riiid) in the performance of their functions. The intent of this contribution is to lay the exploratory foundations on which to base a multi-method study for inclusive-transformational leadership training of e-tutors, through the Flipped Inclusion model.
Riferimenti bibliografici
Aiello P., Di Tore S., Pace E. M., & Sibilio M. (2016). Insegnare a leggere la mente. La realizzazione di un edugame per lo sviluppo delle abilità sociali in soggetti con Disturbo dello Spettro Autistico. Italian Journal Of Educational Research, 17, 87-104.
Augusti F.& Bonavolontà G. (2021). Intelligenza Artificiale e Educazione: le percezioni degli studenti del Dipartimento di Scienze dell’Educazione dell’Università Roma Tre sul concetto di Intelligenza Arti-ficiale, QTimes – web magazine
Avolio B.J., Kahai S. (2000). The Leadership Quarterly 11(4):615-668
Bauman Z., Mazzeo R. (2011). Conversazioni sull'educazione. Trento: Erickson.
Boda, G. (2001). Life skills e peer education: strategie per l’efficacia personale e collettiva. La Nuova Italia, Milano.
Bronfenbrenner U. (1986). Ecologia dello sviluppo umano. Bologna: Il Mulino.
Brusilovsky P., Millán E. (2007). Modelli utente per ipermedia adattivi e sistemi educativi adattivi. In P. Brusilovsky, A. Kobsa e W. Nejdl (a cura di), The Adaptive Web (pp. 3-53). Berlino: Springer-Verlag.
Comunicazione della Commissione COM (2019)168 al Parlamento europeo, al Consiglio, al Comitato eco-nomico e sociale europeo e al comitato delle regioni, 8 aprile2019. Creare fiducia nell'intelligenza artificiale antropocentrica.
Contessa G., (1993). La formazione. Milano: Città Studi
Cook G. (2010). Translation in Language Teaching: An Argument for Reassessment. Oxford University Press, Oxford.
Corona F. & De Giuseppe T. (2017). La Flipped inclusion, tra impianto teoretico e didattica sperimentale di aula aumentata per una didattica inclusiva. In Pedagogia PIU' didattica. Vol. 3. n. 1, aprile 2017. Trento: Centro Studi Erickson
De Giuseppe T. (2018). Flipped inclusion. L’impianto teoretico tra bisogni emergenti e prospettive episte-mologiche. Roma: Aracne.
De Giuseppe T. (2020). Flipped Inclusion. Computational Thinking e fenomenologie trasformative nella Società Della Conoscenza. Prefazione Julie Delello, Introduzione Felice Corona Postfazione Eva Podovšovnik. Collana: Metodologie inclusive e corporeità didattiche. Avellino: Il Papavero.
De Giuseppe T., Corona F. (2020). La Flipped Inclusion tra paradigmi esistenziali e mission di inclusività sistemica". RTH -Research Trends in Humanities Education & Philosophy: Education & Philosophy. Riconoscimenti, trasformazioni e misteri. Culture a confronto attraverso secoli di Autori, Vol. 7, n. 2, pp. 29-33.
De Giuseppe, T. (2016), Metodologia Flipped tra sistemica inclusione e prospettive didattico-assertive, ed. Il Papavero, Salerno.
Di Tore P. A. (2023). Artificial Intelligence and Educational Processes according To Chatgpt. Journal of In-clusive Methodology and Technology in Learning and Teaching - Anno 3 n. 1, 1-19
Di Tore, P.A. (2023). Intelligenza Artificiale e processi educativi secondo l’Intelligenza Artificiale, ed. Anicia, QTimes – webmagazine
Di Tore, S. et al (2017) Utilizzo della tecnologia dei display montati sulla testa per supportare l'insegnamento attraverso ambienti di apprendimento virtuale in contesti non formali, Giornale Italiano della Ricerca Educativa, ed. Pensa Multimedia
Downes, S. (2014). La rinascita delle comunità di apprendimento in rete. TD Tecnologie Didattiche, 22(3), 165-172
Educause. (2019). Horizon report: 2019 higher education edition. EDUCAUSE HorizonReport: 2019 Higher Education Edition. https://library.educause.edu/-/media/files/library/2019/4/2019horizonreport.pdf (ver. 15.12.2020)
Fossa, F. (2020). Etica dell’Intelligenza Artificiale: una FUTUROMACHÍA? Foseda3.
Han C. et al. (2017). Cultural differences in preferences for facial coloration. Evolution and Human Behavior, 39(2), pp.154-159.
Le Boterf G. (2000). Construire les compétences individuelles et collectives. Agir et réussir avec competence. Paris: Éditions d’Organisation
Losito B., Pozzo G. (2005). La ricerca azione. Una strategia per il cambiamento nella scuola. Roma: Carocci Faber.
Marchisio M. et al (2019). Cinque strategie Adaptive per l’apprendimento in un ambiente virtuale. Atti del MoodleMoot Italia 2019 – ISBN 978-88-907493-5-3
Mottana P. (1993) Formazione e affetti. Il contributo della psicoanalisi allo studio e alla elaborazione dei processi di apprendimento. ARMANDO Editore, Roma.
Mura, A. (2020). Inclusione e collaborazione a scuola: un’occasione per insegnanti e famiglia, SSN 2282–6041 (on line) | DOI: 10.7346/sipes-01-2020-19 Pensa Multimedia.
Murdaca A.M. (2022). Quali prospettive di ricerca educativa per la cittadinanza degli studenti stranieri? Gli insegnanti in dialogo per nuove piste didattiche. Lecce: Pensa Multimedia
OECD (2019), OECD Skills Strategy 2019: Skills to shape a better future, OECD Publishing, Paris, //doi.org/10.1787/9789264313835-en
Nida, (2003). A research-based guide for parents, educators and community leaders, U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Institute on Drug Abuse, Mary-land.
Panciroli C, Rivoltella P.C., Gabbriellic M., Zawacki Richterd O.Z (2020). Intelligenza artificiale e educazione: nuove prospettive di ricerca. Form@re - Open Journal per la formazione in rete, vol. 20, n. 3, pp. 1-12. Firenze: Firenze University Press
Petruccelli, I. et al, (2017), Psicologia architettonica e ambientale dei luoghi scolastici, ed. Il Mulino.
Rivoltella P. C. (2006). E-tutor. Profilo, metodi, strumenti. Roma, Carocci Faber.
Rivoltella P. C. (2012). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Milano: Raffaello Cortina.
Rivoltella P. C., & Rossi P. G. (2019). Tecnologie per l’educazione. Milano: Pearson.
Sadin E. (2019). Critica della ragione artificiale. Roma: Luiss University Press
Scandella O., (1995). Tutorship e apprendimento. Nuove competenze dei docenti nella scuola che cambia. Firenze: La Nuova Italia.
Sibilio M. (2023). La semplessità: proprietà e principi per agire il cambiamento. Brescia Morcelliana
Sibilio M., Aiello P. (2018). Lo sviluppo professionale dei docenti. Ragionare di agentività per una scuola inclusiva. Napoli: EdiSES.
Sibilio M., Aiello P. (eds.) (2016). Formazione e ricerca per una didattica inclusiva. Milano: Franco Angeli.
Taddeo, M., Floridi L. (2018). How AI can be a force for good. «Science», 361, 6404, pp. 751-752.
Vygotskij, L.S. (1966). Pensiero e linguaggio. Universitaria Barbera, Firenze
Wilson, G.B. (1996), Constructivist learning environments: Case studies in instructional design, Englewood Cliffs NJ: Educational Technology Publications
Zanazzi S. (2022). L’assistenza educativa per gli alunni con disabilità: uno sguardo sui modelli organizzativi in prospettiva inclusiva. “Annali online della Didattica e della Formazione Docente” Vol. 14, n. 23/2022, pp. 197-215
Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on ar-tificial intelligence applications in higher education–where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-27.
Zellini P. (2018). La dittatura del calcolo. Milano: Adelphi.
Zhang, M., Jang, H., & Nussinov, R. (2020). Structural features that distinguish inactive and active PI3K lipid kinases. Journal of molecular biology, 432(22), 5849-5859.. American Psychologist, 50(6), 428–436. https://doi.org/10.1037/0003-066x.50.6.428
##submission.downloads##
Pubblicato
Versioni
- 2024-03-06 (2)
- 2024-02-27 (1)
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2024 Tonia De Giuseppe, Silvia Tornusciolo

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.